onsdag 12 maj 2010

Läran om vildsvin

Glöm allt dom sagt om vildsvin. Kom iväg lite senare än vanligt. Var 60 meter från åteln och 30 meter kvar till tornet,klockan var kvart över 9. ( klockan på kortet är en timme sen som förut). Upp på vägen hoppar en gris stannar till och går rakt över mot åteln, efter kommer 8 kultingar. Tydligen hade första suggan redan tagit sig över vägen, för nu är där 2 suggor med smått. Vad göra, stå kvar och vänta tills ljuset tänds, då måste de ju gå undan så jag kan gå till tornet. Ljuset tändes kl 22 och dom blinka inte, så efter 5 minuter tänkte jag att jag att de måste bort på nåt vis. Jag tar upp en torrgren ca 1 cm tjock och bryter av den och då springer en sugga ut på vägen o undra vad de va för nåt.Jag fortsätter bryta av delar och hon kommer närmare och står som närmast 30 m ifrån mig. En gran på ca 20 cm diameter har jag framför mig så synen är ju värdelös på dom ,så det kan ju stämma.Nåväl hon går tillbaka till åteln och jag bestämmer mig för att jag skall upp i tornet, så jag klappar lite lätt i händerna men de bryr sig inte. Då går jag i vanlig takt rakt mot tornet och upp för stegen med darrande ben så aluminiumplåten på taket vibrera. Då reagera dom, suggorna går fem meter från åteln och tro mej eller ej men de måste konverserat på nåt sätt. Den ena går mot åteln och kultingarna och den andra börjar gå en cirkel sakta runt alltihopa, korsar mina spår tio meter bakom tornet där jag stått 1 timme och väntat och ansluter sedan till de andra.Detta gör de en gång till ca en halvtimme efteråt. Vad säga om vittring och hörsel som skall vara så bra hos grisen. För att göra denna kväll till nåt man sent skall glömma tar suggorna och går och lägger sig 7 meter från tornet på grusvägen och ger di åt kultingarna. Går sen mot åteln och då vill jag hem, klockan är 23.35 så jag testar och lysa med ficklampan mot åtel, det är ca 30 meter och man ser ljuskäglan slå mot grisarna fast den fasta belysning lyser. Dom reagerar inte på det heller så då går jag ur tornet och hämtar bilen. Kör in och de går kvar men jag vill vittja kameran så de går motvilligt in i skogen. Kultingarna får nog gå till en vecka innan midsommar , för de var inte stora. Kontentan av detta är att det är hur lätt som helst att jaga gris.Nu går jag och nannar.

7 kommentarer:

Boolia sa...

Låter väldigt spännande,synd att det inte var med något skjutbart.

Anders sa...

Helt otroligt, ja man slutar inte att förvånas över grisarna.

Kvistabo´n. sa...

På dom igen. Ikväll kommer dom ensamma stora.:)

Unknown sa...

I kväll vill jag inte släppa ut hunden ens. Vilket regnväder

Kvistabo´n. sa...

De behövs ju ingen hund när du vakar.:=) Och om de skulle bli eftersök så kommer jag med Buck. Den fina eftersökslampan kom idag..

Fjällbruden sa...

Ha ha! Grisarna är snart tama. Du får ta med dem hem (alive) och installera dem i den nya verkstaden!

Unknown sa...

Det var ju en som gjorde det för nån månads sedan.Fångade i fälla och släppte in i lagården,men det var tydligen inte godkänt. Han skulle sökt tillstånd. Det är ju sverige vi lever i